Frihet för alla...

…där Herrens Ande är,
där är frihet.
2 Kor 3:17











Det finns många olika definitioner av frihet, och den som oftast omnämns i våra kyrkor är den andliga friheten - friheten som bara finns i och genom Jesus och hans seger på korset, frihet från bundenhet och bortvändhet,  och friheten att söka sig närmare Gud och att låta sig förvandlas av honom.


Ibland definieras och förknippas frihet med liv och rörelse, stoj och stim och sällan med stillhet, andakt och tystnad. Det är absolut inte fel med liv och rörelse, och absolut inte något fel med stillhet och tystnad. Däremot, om graden av frihet mäts genom att bedöma hur högt eller intensivt någon ber, eller hur engagerad någon verkar vara, får man nog tänka om. Den frihet vi bär inom oss ger frihet åt den andre att söka Gud på sitt eget sätt, även om det inte sker som vi har tänkt. Gud kommer ju till oss var och en ibland som en stilla susning, men även som ett väldigt dån.1 Kung 19:12; Apg 2:2


 Frihet, är att öppna sig helt för Gud och att söka sig närmare Honom, låta sig förvandlas av Honom och därmed även öppna sig för den andre att ta del av friheten som bara Guds Ande kan ge…


Om man ser friheten som något som är tänkt att föra oss närmare Gud, fördjupa min relation med honom, och till sist även forma mig mer lik Jesus, vad innebär den då för dig och mig? 2Kor 3:18 Vad innebär den friheten praktiskt i vardagslivet, för våra relationer, för vårt Gudstjänstliv? Att söka stillheten är en väg att finna svar på dessa frågor...
...vi lever i en värld fylld av vardagliga ljud som radio, tv, musik, och andra bakgrundsljud som - utan att vi tänker på det - gör det svårt för oss att höra Guds röst. Därför är det nyttigt för oss att med jämna mellanrum följa med Jesus till en öde plats där vi kan vila och söka Guds Ansikte. Mark 6:31 Där, i tystnaden och ostördheten och friheten, kan vi lättare höra Guds röst i den stilla susningen. Där kan vi också låta friheten inom oss växa och bli till välsignelse för andra.


Ditt Ansikte
vill jag söka
Din härlighet
vill jag se
Din närhet
vill jag känna i
den frihet
som bara Du
kan ge

 Sitt en stund inför Guds Ansikte och reflektera över orden om frihet. Bor Guds Andes frihet inom dig? Ger den frihet som bor i ditt inre utrymme för andra i din omgivning att fördjupa sin närhet till Gud?



Din bön kan vara:
Ditt Ansikte, Herre, söker jag Ps 105:4 ; Ps 27:8
hjälp mig att höra din röst Joh 10:27
hjälp mig att leva i din frihetGal 5:13
låt din Andes frihet bo i mig 2 Kor 3:17


4 kommentarer:

  1. Frihet för mig är att vara frälst och lämnat synden och världen bakom mig. Frihet är att vara fri från människofruktan. Att Jesus har gjort min ande fri så jag kan prisa HAN. Frihet för mig är att dela ut budskapet om Jesus. Frihet för mig är att kunna dra sig tillbaka i ensamhet och tystnad, att ladda batterierna och höra Herrens röst, för att sedan ge ut till andra igen. Frihet är även för mig att allt förmår jag i Honom, ty han giver mig kraft. Ja, det är mycket frihet om man lever tillsammans med Jesus... Tack för ditt fina inlägg Sela. Herren är med dig. Kram.

    SvaraRadera
  2. Ja, tänk vilken frihet vi har fått genom Jesus!Var välsignad i din frihet och tjäna Herren med glädje.
    /Sela

    SvaraRadera
  3. Den Sonen gör fri,han är verkligen fri!!! Jesu Kristi nåd och frid till dig,Sela!!! KRAM!

    SvaraRadera
  4. AMEN OG ET HØYT HALLELUJA!!!!!!!!!!!
    Dere er en VELSIGNELSE kjære venner!!!
    Blir så fylt av glede når jeg leser i bloggene deres!!!
    Hilsen Katthultaren.

    SvaraRadera