Tänk vilket löfte!

…får i hans hjord.
Ps95






Det är en fantastisk bild Jesus ger oss när han i 1Joh 10:11 beskriver sig själv som den gode herden, som älskar sina får så mycket att han ger sitt liv för dem. Du och jag är får i hans hjord och han, bara han, är vår gode herde… Ps 95


Därför säger han:
Mina får lyssnar till min röst,
och jag känner dem,
och de följer mig.
Jag ger dem evigt liv,
och de skall aldrig någonsin gå förlorade,
och ingen skall rycka dem ur min hand.
Joh 10:27-28


Tänk vilket löfte!




Vi glömmer så lätt det goda vi fått av Gud och allt gott som han har lovat oss. Därför är det nödvändigt att vi nu och då tar oss tid att begrunda och förundras över Guds godhet och storhet. Påsken är ett sådant tillfälle. Ta dig tid att under kommande dagar reflektera över vad Jesus gjort för dig, och vem han är för dig. …att det var Han som gav sitt liv för dig för att du skulle få liv. Joh 3:15 …att det var Han som förbarmade sig över dig när du, på grund av livets omständigheter, var riven och slagen, när du var som ett får utan herde. Matt 9:36 …att det var Han som såg dig när du, som ett vilsegånget får, vandrade ensam i mörkret 1Pet 2:1;1 Pet 2:25 …att det är Han som har omsorg om dig, och som känner och vet dina behov och ser din längtan. Matt 6: 25 …att det är Han som, i livets alla stunder, är din gode herde och att han har lovat att alltid finns vid din sida. Ps 23; Joh14:16

Kanske är det så att du är som ett får utan herde som vilset vandrar omkring i mörkret, eller kanske har du på grund av olika händelser hamnat vilse i livet och i din relation med Gud. Vet att Jesus just nu letar efter dig. Matt 18:12 Han söker dig och ger sig inte förrän han hittar dig. Luk 15:4 Jag skall själv föra mina får i bet och låta dem vila sig, säger Herren, HERREN. De förlorade skall jag söka upp, de som gått vilse skall jag föra tillbaka, de sårade skall jag förbinda, och de svaga skall jag stärka. Hes 34:16 Han vill bära dig i sin famn. Jes 40:11




Sitt en stund i stillhet inför Guds ansikte. Låt orden i texten tala till ditt inre. Vems röst lyssnar du till? Vem följer du? Vad har Jesus gjort för dig? Vem är han för dig?






Din bön kan vara:
Jesus, hjälp mig att leva så nära dig att jag alltid kan lyssna till din röst , tack för att ingenting kan rycka mig ur din hand…Joh 10:27-28; Rom 8:39
eller
Jesus, här är jag...för mig tillbaka till dig, hela mina sår, styrk mig och bär mig i din famn...Hes 34:16;Jes 40:11


3 kommentarer:

  1. Den Gode Herden,ger Sitt liv till fåren.Och Han räddar dem ur grymma ulvens våld.Fåraflocken,gömmer sig i såren.Han Sin hand räcker ut,de vilar i Hans sold!!! Tack för ett välsignat gott inlägg,Sela!!! Kram!

    SvaraRadera
  2. Vid korset finns rum för dig och mig , vid korset finns rum för oss. Miljoner där står men plats finns ändå ja vid korset finns rum för oss.

    SvaraRadera
  3. Amen!
    Önskar er en välsignad vecka och en underbar Påsk...
    /Sela

    SvaraRadera