Brutna strån och flämtande lågor…

Ett brutet strå
skall han inte krossa,
en tynande veke
skall han inte släcka.
Jes 42:3









En reflektion över Jes 42:3

I den korta versen ryms ett stort och fantastiskt löfte om helande, omsorg och förnyelse.
Visst är det så att ett strå lätt kan trampas ned och knäckas av oförsiktiga fötter som rusar fram i tillvaron?  Hur kan det då komma sig att Gud bryr sig om och ser ett brutet strå?

Vi glömmer så lätt att Gud ser med hjärtat medan vi ser till det yttre. Han älskar det allra minsta oansenliga strå och ger det ett speciellt uppdrag. Paulus säger: … se på er egen kallelse. Inte många av er var visa om man ser till det yttre, inte många var mäktiga, inte många av förnäm släkt. Nej, det som för världen var dåraktigt har Gud utvalt för att låta de visa stå där med skam, och det som för världen var svagt har Gud utvalt för att låta det starka stå där med skam, och det som för världen var oansenligt och föraktat, ja, det som inte var till, har Gud utvalt för att göra till intet det som var till, för att ingen människa skall berömma sig inför Gud.  1 Kor 1:26-30  

Det är inte den perfekta och starka som Gud kallar, nej det är den svaga och oansenliga…det brutna strået. För det är bara den som i allt är beroende av Gud som får ta del av hans oerhörda styrka och kraft och nåd. Den som i sin duktighet klarar sig på egen hand, stänger ute Gud från sitt liv och ger sig själv all ära och berömmelse.  Ett brutet strå kan däremot inte stå upprätt på egen hand…



Vem bryr sig egentligen om en slocknande veke?  Tänk vilket löfte som Gud ger när han säger att han inte ska blåsa ut en veke som flämtar efter syre för att överleva. Men varför slocknar veken? Olika händelser kan orsaka att ljuset i hjärtat nästan dör ut. Kanske glömmer man att vårda relationen med Jesus? Ljuset lyser inte längre lika starkt och fyller inte längre sitt syfte, nämligen att vara ett ljus i en mörk värld Matt 5:14,  men eld behöver syre för att kunna brinna. En låga som inte får syre bränner ut sig själv och kvävs till döds.

Kanske brinner en svag, flämtande låga i ditt hjärta? Glöm inte att lågan alltid, i livets alla förhållanden, både i medgång och i motgång, är beroende av Gud. Lågan kan inte brinna av sig själv. Vet att Gud vill blåsa liv i din låga igen. Det enda du behöver göra är att komma nära Jesus. Ingen prestation krävs. Du får bara vara i hans närhet och låta Honom komma med sin Andes kraft och liv in i ditt hjärta. Så länge som lågan flämtar efter liv är det aldrig för sent…

Jesus
du som ser min längtan
du som hör min bön
du som ger mig
vad mitt hjärta begär
inför dig 
kan jag inget dölja
du känner mig
jag vill ha mer
mer av dig i mitt liv
mer av din Ande
och kraft
gör mig fri
ifrån allt
som vill hindra
att din strålglans
speglas i mig



Sitt en stilla stund inför Guds Ansikte. Låt hans närhet omsluta dig på alla sidor. Kan du se lågan i ditt hjärta?  Brinner den starkt eller flämtar den matt? Låt Gud blåsa liv i din låga om och om igen…




Din bön kan vara:
Jesus, du som är världens ljus, låt din eld brinna i mitt hjärtaJoh 8:12




1 kommentar:

  1. Vilket fint och underbart inlägg,Sela!!! Ja, det är en STOR Herre vi har,för Honom är ingenting omöjligt!!! Han förmår att göra allting nytt,Hans omsorg om en enda liten människa är ofattbar!!!/Jag önskar dig Hans rika välsignelse och en fortsatt fin och skön vecka!!! Kram!!!

    SvaraRadera